Ett försök att göra slut på en bit spänstig bomullstrikå med lycra (det gröna). Kombinerades med rester i viscose.
Det är så roligt att sy trosor och kalsonger att det lätt blir många par på en gång. Nu blev det också ett par i den nya tunna bambutrikån. Ett bra sätt att testa hur den klarar många tvättar! För de är så sköna att de kommer att användas ofta.
Ett sätt att dokumentera diverse Heimlaga saker som jag åstadkommer, för mig själv att lära av och förhoppningsvis för någon annan att inspireras av.
fredag 30 augusti 2013
måndag 26 augusti 2013
Samarbete
L använder ofta linnen, och gärna med brottarskärning. Nu ville hon ha ett att måla på och undrade om jag kunde sy ett sådant. Hon letade fram ett som passar och jag ritade mönstret efter detta. Materialet blev svart viscose, som jag också använde att kanta med. Symbolen som hon sedan målade finns tydligen med i Supernatural, en av alla serier/filmer som hon och kompisarna nördar ner sig i. Kul med samarbete, tycker jag!
lördag 24 augusti 2013
Diakonins dag
I morgon är det diakonins dag i Svenska Kyrkan. Alltså passar jag på att blogga en A-linjeformad diakonskjorta i bambu. Myllymuksut, där jag tidigare köpt bambutrikå, har tyvärr slutat helt med den. Nu har jag lyckats hitta en svensk firma som säljer bambutrikå, Bamboo is green. Deras trikå är betydligt tunnare än den tidigare finska, men känns ändå skön och har ett fint fall. Hoppas att den klarar upprepade tvättar lika bra också.
En märklig, och irriterande, sak med Bamboo is green är att de säljer trikån i en meters bitar. Om man köper mer än en meter så måste man skicka ett separat mail om att man inte vill ha tyget sönderklippt i en meters bitar! Det missade jag denna gång, varvid jag fick mina tre meter i tre olika bitar. Tala om korkat! Så otoligt mycket mer går till spillo, vilket ju inte är det minsta miljövänligt. Hela sidan i övrigt försöker ju ge ett miljövänligt intryck. Det märks att de inte är tygleverantörer i första hand, eftersom de inte verkar inse problemet...
En märklig, och irriterande, sak med Bamboo is green är att de säljer trikån i en meters bitar. Om man köper mer än en meter så måste man skicka ett separat mail om att man inte vill ha tyget sönderklippt i en meters bitar! Det missade jag denna gång, varvid jag fick mina tre meter i tre olika bitar. Tala om korkat! Så otoligt mycket mer går till spillo, vilket ju inte är det minsta miljövänligt. Hela sidan i övrigt försöker ju ge ett miljövänligt intryck. Det märks att de inte är tygleverantörer i första hand, eftersom de inte verkar inse problemet...
fredag 23 augusti 2013
Giraffer i motljus
Tillvaratagande av restbitar, både girafferna och den svarta viscosen var sista bitarna. Lagom till en t-shirt till G.
På något sätt är det extra roligt att göra något av sånt som ingenting är.
På något sätt är det extra roligt att göra något av sånt som ingenting är.
torsdag 22 augusti 2013
Sommaräng-blåklocka
...heter garnet. Mjuka och sköna skall de värma mina fötter på jobbet i vinter, eftersom de snyggt matchar landstingsblått ;-)
onsdag 21 augusti 2013
Prästkragar
Det blir en hel del prästkragar i denna blogg!
Denna gång rent botaniskt, och i form av tyget prästkrage från Borås.
Byxorna sydde jag till G under sommaren, med mått efter ett par i vävt tyg som hon då använde. När hon i veckan skulle använda dessa tyckte hon dock att de var för snäva, jobbiga att ta av och på. De har resår i midjan och inget blixtlås, för det är så hon brukar vilja ha det.
Nu får jag fundera på om jag trots allt måste göra om och sy i ett blixtlås, eller om det är enklare att skicka i väg dessa och sy ett par nya, vidare...
Denna gång rent botaniskt, och i form av tyget prästkrage från Borås.
Byxorna sydde jag till G under sommaren, med mått efter ett par i vävt tyg som hon då använde. När hon i veckan skulle använda dessa tyckte hon dock att de var för snäva, jobbiga att ta av och på. De har resår i midjan och inget blixtlås, för det är så hon brukar vilja ha det.
Nu får jag fundera på om jag trots allt måste göra om och sy i ett blixtlås, eller om det är enklare att skicka i väg dessa och sy ett par nya, vidare...
måndag 19 augusti 2013
Stilfullt grå
Prästskjorta nummer två till denna kvinna. Tyget valede hon i samband med att vi tog mått till den första skjorta, En enfärgat mörkgrå bomullsjersey. Själv är jag väldigt svag för melerade tyger när det gäller grått, och det här är nog den första "jämngrå" skjortan jag sytt. I kombination med den vita prästkragen blev det dock väldigt propert, tycker jag!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)