lördag 27 juli 2013

Det går inte så bra...



...med min gamla utmaning "Ryms det i hyllan?". Förra helgen var alla tyger efter sommarens Finlandsresa tvättade och torkade, och röran  syrummet var värre än vanligt. Sommarens skörd blev ca 85 m. Dags för sortering! När jag höll på med detta kom maken med kameran. När jag dagen efter faktiskt fått till det ganska snyggt brydde han sig inte om att fota.
Förvisso är skrivbordet fortfarande belamrat med tyghögar, men nu sådant som faktiskt vätar på att bli sytt. Hyllan är någorlunda prydlig och garderoberna går åtminstone nästan att stänga... Vi får väl se om det kan bli några "efter"-blider också, innan det alldeles spårar ur igen. Ordningen brukar dessvärre vara kortlivad.

onsdag 24 juli 2013

Byxor i väntan på tillväxt

Ett par byxor till M där jag förlängde mönstret i stl 134 på frihand, eftersom M nu är 140 cm. Min vana trogen att ta i lite för mycket i kombination med att mönstret är ur Ottobre resulterade i att byxorna nog får ligga i garderoben ett tag i väntan på att bli lagom stora...

tisdag 23 juli 2013

Rosa till max!





















Livebild på den volangkjol jag sydde till G samtidigt som hennes kompis fick en likadan i födelsedagspresent. Fotad en dag då G verkligen lyckats klä sig helrosa från topp till tå!

måndag 22 juli 2013

Årets vita






















Årets dopdagsklänning till E som nu är 11 år. En klockad kjol på ett liv med lätt båthals, ett mönster från Ottobre 2/2002 som jag sytt otaliga klänningar i. Denna gång i storlek 146 och ett vitt bomullstyg med små prickar i glada färger. Jag tror att E fått åtminstone två andra varianter i samma modell, men det var före bloggandets tid, dvs minst fyra år sedan, så förhoppningsvis kan den här ändå kännas lite ny.

fredag 19 juli 2013

UFO





















Hittade ett par tillklippta joggingbyxor till M på hyllan. Kanske sedan i julas? Eller förra sommaren?Tur att jag ofta brukar klippa till lite för stora plagg, för de här passar fortfarande. Enda pyntet blev en dekorsöm med flerfärgad tråd i stället för sidsöm.

onsdag 17 juli 2013

Sockor

Rejäla yllesockor i 7-bröder, ännu en färgvariant av Polkka. De kommer med några nya färger varje år, så även om garnkistan är överfull hemma så måste jag ju i alla fall proviantera några nystan varje Finlandsresa. Detta garn tror jag att jag köpte vid årsskiftet. Nu i sommar blev det bara 6 garnnystan, två av varje färg av de som kändes nya. Jag håller mig till Nalle och 7-bröder. Novita gör ju en massa andra garner också, men de brukar jag oftast inte ens titta på.

tisdag 16 juli 2013

Tittut!

En tröja/tunika till G för att matcha dessa byxor. Maskinbroderi på magen i form av ett ansikte.