måndag 28 januari 2013

Ny vinteroverall till G







G har haft en vinteroverall som jag sydde till M när han var 2 år, och den har hon haft i åtminstone 2 vintrar. Nu började den ändå bli kort i ärmarna, så det var dags för en ny. Inte så konstigt om den började bli kort, när jag letade bland mina mönstervisade det sig att den var sydd i storlek 92. Hon är ca 110 cm lång...Ottobres mönster har tillväxtutrymme kan man säga!
Eftersom den fortfarande satt bra på bredden tänkte jag använda samma mönster och bara förlänga ärmar och ben. Men någon av mönsterdelarna hade omkommit, så då valde jag ändå att rita ett nytt mönster, men av samma modell. Nu valde jag 98 på bredden och 110 på längden. Mönster ur Ottobre 4/2005.
G valde den ljusblå bävernylonen bland de färger som fanns hemma. Ärmarna är också bävernylon, medan förstärkningar på rumpa och knän är plastbelagd nylon. Passpoaler och andra detaljer av bävernylon, bortsett från insidan av kragen som är velour. Vadderat foder med tyg på båda sidorna om vadden ger totalt 5 lager över rumpa och knän.
Test av reflexer...


lördag 26 januari 2013

P 18 år!

 I dag fyller äldsta dottern P 18 år! Vi åt födelsedagsfrukost i morse, men utan henne. Hon är nämligen inte hemma detta läsår. Sedan i augusti bor hon nära Edinburg i Skottland och går skola där, som utbytesstudent.
Några hemsydda grejer får hon inte i födelsedagspresent i år, så inlägget får illustreras av en gammal bild från när hon var 2½ år. Hon var en förnuftig tjej redan då, storasyster ut i fingerspetsarna.
Jag sydde mycket på den tiden också, och på denna bild är allt utom stövlarna Heimlaga. Hennes jacka omsydd av en täckjacka som varit min. Jeansen omsydda av pappas byxor. Mössan stickad och galonvantarna hemsydda.

Denna bild är en av de första hon själv fotograferade, ungefär vid samma tidpunkt som fotografiet ovan. Den föreställer hennes älskade Mimmi, som var en trogen följesslagare. Jag tror dock inte att Mimmi följt med till Skottland...
Hon har fortsatt att fotografera, och bloggar nu om sitt utbytesår här.
Grattis på 18- årsdagen älskade P!

torsdag 24 januari 2013

Talgoxvantar


Ett nytt "fågelgarn" i Novitas 7-bröder , talgoxe.
Det blev till ett par dubbelstickade vantar. För första gången prövade jag att sticka tummen med en kil till sidan i stället för att maska av för tummen inne i handflatan. Jag hade inget mönster men lade upp 2 maskor i sidan vart annat varv tills tummen var lagom bred, 11+11 maskor. Stämde bra med avståndet handlov-tumme. Satte tummaskorna på 2 säkerhetsnålar medan jag stickade klart resten av vanten runt.
Dubbelstickningen har jag gjort genom att vända den färdiga vanten ut och in och sedan plocka upp maskor vid muddens slut och sticka en vante till. Till innervanten använde jag enfärgat Nallegarn, som ju är snäppet tunnare än 7-bröder, extra skönt behandlat med jojobaolja och aloevera.

måndag 21 januari 2013

Färgglada

En kombination av chockrosa och 7-bröder Papegoja. Nu är det dags att börja fylla förrådet (Heimlaga Butiken ) igen!
Stickade under nyårshelgen i Finland.

fredag 18 januari 2013

Så funkar det en vinter till...

 När man med den här gör så här, utan andra åkfordon än overallen...
 ...då blir resultatet så småningom detta...
 ..och detta.
 Då är det tur att det finns kvar av det kraftiga, gummerade tyget så att det kan bli ännu ett lager över knäna...
 ...och rumpan.
Slutresultatet blev så här. Overallen passar fortfarande, utöver slitytorna är den fräsch,  M gillar den, och nu funkar den nog ett år till. Lite bökigt är det ju att komma åt att laga tjocka overallben, och alla sömmar blir väl inte helt raka, men det går! Good enough!

onsdag 16 januari 2013

Sockor till mormor

Min mamma i Finland fick ett par sockor i 7-bröder Domhere i julklapp. Pappa fick också ett par. Jag var tämligen övertygad om att jag tagit en bild på dessa också, men nu kan jag inte hitta den.
En surfplatta hade de också fått i julklapp, så nu kan mamma följa min produktion via nätet. Surfplattan är heller inte dum då synen börjar svikta, ett lättilgängligt hjälpmedel och inte lika svår att förstå sig på som en dator. Åtminstone inte då det gäller att hitta inlagda favoriter.

måndag 14 januari 2013

Nicke Nyfiken och andra klängapor



M fick en dräkt i joggingtyg med broderade Nicke Nyfiken bilder i julklapp. Själv hänger och klänger han också gärna som en apa, åtminstone när han är hos mormor på besök.