tisdag 28 februari 2012

...randigt, prickigt, körsbär och volanger!


Prickig tunika, samma överdel som i klänningen nedan men förlängd på frihand.

En sommarklänning sydd efter ett mönster ur senaste Ottobre, där uppsydd i velour, men jag valde singeljersey i olika rosa nyanser. Körsbärsbroderi inhandlat på nätet någonstans. Det blev två smala remsor liggande när jag klippt kjolvåderna, och då kom jag på att klippa en av det tredje tyget också och fläta till ett skärp. Går säkert att använda som hundkoppel eller hästtömmar i lekarna också...


Mitt under kalaset gick A spontant och bytte om och kom tillbaka iförd volangklänningen, som visade sig passa bra! Här tillsammans med vår ett år yngre lilla G

måndag 27 februari 2012

Rosa och rött...


När jag skulle börja göra presenten åt 5-åriga A ringde jag och frågade om det fortfarande var rosa som gällde som favoritfärg. Jo, rosa! Och rött. Sen fick jag lite storleksuppgifter också, och sen sa vi hej då. En kvart senare ringer hennes mamma tillbaka och säger att när A insåg att det hela handlade om kläder ville hon bara informera om att hon också gillar "prickigt, randigt, körsbär och volanger"!!
En rolig utmaning för mig, att botanisera bland det som fanns hemma.
Först ut här är en vinterklänning efter ett mönster ur Ottobre 6/2011. Där tänkt att sy i ylletyg. Jag valde dock velour från Andersson&Hjalmarsson. Tillhörande randiga tights i samma material. En lätt hysterisk kombination, men var det prickigt och randigt beställt så var det!
En pyjamas i rosa, som om man närgranskar tyget ser att det också är prickigt, både under rosorna i tröjan och i det mera enfärgade mörkare byxtyget. Singeljersey i bomull från Härmä.

lördag 25 februari 2012

I dag är det 5 års kalas...




...hos barnens kusin A. Dags att göra ett paket med diverse Heimlaga presenter. Fortsättning följer.

fredag 24 februari 2012

Rosa polkka i en gråbegie vardag?


De grå/begie inslagen i det rosa polkka garnet(7-bröder) stämde bra med ett enfärgat garn. Behagliga färger även om effekten blir lite märklig då randningen görs av restgarn allt eftersom ränderna kommer.

torsdag 23 februari 2012

Förstlingsverk!


Dotter P var 5 år då hon under noggrann handledning fick prova sy symaskin. L minns jag inte. M var nog också 5 år då han började sy, men alltid med mig i närheten. För någon månad sen hittade jag dock lilla G 3 år vid symaskinen, syende på ovanstående tygbit, alldeles på egenhand! Hon hade minsann lärt sig av M(nu 7år) hur man gjorde! För M brukar jag ställa in symaskinen på "sköldpadda" i stället för "hare", dvs så att den syr så långsamt som möjligt. Sådana petitesser hade han dock inte lärt ut till lillasyster... Hon når ju inte ner till pedalen, men symaskinen har en start och stoppknapp på frontpanelen också, och den hade hon lärt sig!
Det skall böjas i tid...

tisdag 21 februari 2012

Vantar till G


Ännu ett restgarnsprojekt. Självrandande garn + ett enfärgat. Testade en ny variant av mönster med två maskor av vardera färgen, det enfärgade i räta maskor och det randiga i aviga maskor. Färgförskjutning med en eller två maskor i samband med ny färg på det självrandande. Det blev ingen höjdare. Dels blev det en resåreffekt som gjorde vanten onödigt smal, dels gav det ett allmänt rörigt intryck. Hade 4x10 maskor på 3,5 nr stickor till 7-brödergarn. Vantarna är användbara för G som är 3 år, men alltså onödigt smala.

söndag 19 februari 2012

UFO, eller?


Jag vet inte ens om man kan kalla det ett UFO när plagget bara blivit tillklippt. Hittade hur som helst delarna till denna klänning under en hög med allt möjligt annat på klippbordet. Jag klippte den innan jul för att tillvara ta sista biten av tyget med björnarna. Tyget är en tunn college där mönstret är tryckt på den sida som normalt brukar vara avigsida. De äldre döttrarna hade en sparkdräkt kantad med gult av det, så den här biten har nog legat i skåpet mer än 16 år...
Vilket mönster jag använde när jag klippte minns jag inte. Onödigt brett var det i alla fall. Men eftersom ärmarna också blev lite långa, jag hade förmodligen inte tänkt ha mudd i när jag klippte, så lär den ju funka länge som tunika.