lördag 9 juli 2011

Strandklänning


Vi är inga riktiga strandmänniskor i vår familj. Förra veckan var vi dock på stranden två dagar i följd. Tredje dagen, då det fortfarande var strandväder, var det ingen som orkade. Då lockade den svala källarvåningen mer...Där finns syrum, dator och playstation3.
Nåväl, under strandbesöken fick jag dock en massa strandrelaterade syideér, om vad som kunde behövas. Till exempel en smockad klänning till mig att dra över bikinin till och från stranden!
Smockningen strulade en del, fick en massa hoppstygn som jag inte vet varför de kom. Brukar inte vara något problem. Dessutom drog inte tyget i hop sig lika mycket som förväntat, så jag fick sy av. Pillade för säkerhets skull upp smocktrådsändarna och knöt i hop dem över sömmen. Jag vet inte hur pass mycket de sliter sig annars då klänningen används och tvättas. Någon som har erfarenhet av detta?

Tyget, ett tunt bomullstyg, inköpt via Tradera för något år sedan. Batikfärgat?Jag tänker på hav och strömmingsstim av den läckra färgningen!


Eftersom det är min klänning måste den ha fickor! Det blev fickor i sidsömmarna, en med blixtlås och den andra utan.

fredag 8 juli 2011

Diakon T-shirt


Detta är första gången jag syr en diakonskjorta. Materialet är bambutrikå. Diakonskjortor är som prästskjortor, men skall vara gröna, växandets färg.
Denna är gjord i A-linje skärning och ganska lång. Inget blixtlås eller knäppning, därför kallar jag den t-shirt. Jag hoppas att mottagaren får en skön sommar i sin skjorta, men att sommaren också bjuder på skön semester, utan arbetskläder!

torsdag 7 juli 2011

Syltburkslockshatt!



Detta måste vara den allra enklaste av hattar! För att testa hur det funkar klippte jag en rund cirkel i tunt bomullstyg, ritade en mindre rund cirkel inuti och sydde fast ett resårband mätt efter Gs huvudomkrets. Sträckte resårbandet så mycket det gick, men på slutet blev det ändå ett litet veck för att få resårbandet att nå hela vägen runt. Men det syns inte, och spelar ingen roll. G blev så gullig i hatten att jag kantade med rullfåll på overlocken för att göra även prototypen användningsbar. Jag associerar till syltburksöverdrag(varför hade man sådana?) eller sovmössor i Lilla Huset på Prärien!

Nästa variant blev aningen mera välgjord. Två lager bomullstyg, varav det ena förstärkt med vliseline. Kantat med blank snedslå. Innan jag sydde i hop tygen hade jag också markerat var resårbandet skall löpa, och där sytt två små knapphål där dragskon skulle löpa. I med resårband på med snoddstopp och pärla(jag har enkla snoddstoppar med bara ett hål, därför behövs en pärla som ytterligare stopp). Färdig!

onsdag 6 juli 2011

Nattklänning


Nattklänning kallade L sina nattlinnen för när hon var liten. Nu har hon inga längre. Lilla G har heller inte haft några, men detta är nu åtgärdat. En förlängd och utställd Meedom form 1 tröja, som blev alldeles för stor. Men när det gäller nattkläder är ju det bara mysigt! Tillhörande byxor. Och naturligtvis också ett par trosor. Somrig trikå med blommor och bin på en svagt rosa bakgrund.

tisdag 5 juli 2011

Herr T-shirt


Om man som jag försöker använda upp så mycket tyg som möjligt, så är det ju klart mera fördelaktigt att sy till familjens största medlem och inte till den minsta. Men av någon anledning passar de tyger jag har bättre till Lilla G än till maken... Dessutom blir ju hennes kläder så mycket gulligare också! Men maken har klart mer plats och behov av förnyelse i sin garderob än vad barnen och jag har.
Denna smårutiga och långrandiga trikå passade också honom bättre än lilla G. Dessvärre så lyckades jag tjorva i hop tyget då jag sydde fast ärmen, så att overlocken plötsligt klippt ett rejält jack i framstycket, vet inte hur jag lyckades. Funderade på att ge upp hela projektet, men bet i hop och fullföljde. Lagade revan med en bit vliseofix från baksidan som jag försökte sy fast i linjerna på rutmönstret. Ingen finskjorta direkt, men duger här hemma

måndag 4 juli 2011

Lupiner


På midsommarafton plockade P in några lupiner i en vas och ställde på bordet. Bredvid låg min stickning. Perfekt färgmatchning!

Eftersom den ena sockan redan var klar var jag ju bara tvungen att avsluta även den andra innan lupinerna hunnit vissna

Lupinsockor till Heimlaga Butiken!

lördag 2 juli 2011

Fyrklöver


Som det verkar vara just nu här hos mig, så smyger det sig alltid in några trosor till G som vill bli sydda. Någon restbit här och någon muddremsa där. Lika bra att de ligger i form av trosor i hennes låda, eller i någon av alla dessa påsar med reservkläder som finns på alla möjliga ställen, som att bitarna bara ligger och skräpar.