måndag 28 februari 2011

Hur går det?


Beas Barnslikheter drar i gång med en ny "använd det du har hemma utmaning", men jag hakar inte på i år. Däremot fortsätter jag med min "Ryms det i Hyllan?-utmaning"-utan tidsbegränsning. Nu har jag levt efter det en dryg månad, och faktiskt inte lockats att köpa något alls. När jag städade tyghyllorna inför utmaningen gjorde jag en lista på sådant jag ville sy inom nära framtid, och lät då de tygena ligga framme. Jag brukar inte göra listor, utan sy vart efter andan faller på. Men faktiskt är allt på listan nu sytt, utom en orange kudde. Inredningssömnad lockar sällan... En del annat, som inte fanns på listan, är också sytt. Men inte har det blivit någon bättre plats i hyllan för det! Så ännu dröjer det innan jag får börja spontanshoppa...

lördag 26 februari 2011

Värmande vantar


Ryska E som bodde hos oss förra läsåret är tillbaka på hemmaplan i Moskva. I början av februari fyllde hon år. Ett par ljusgrå vantar stickades och skickades, och har kommit väl till användning. De har haft -20...-25 grader där också! Hon har fått en hel del frågor om vantarna av sina universitetskompisar...
Vantarna är stickade i Järbos Lovikka garn. Blommorna broderade jag med lite Polkka restgarn, dvs självrandande, i rosa-vinrött-vitt. Blev ganska skojig effekt tycker jag, då blommorna fick olika färg.

fredag 25 februari 2011

...Också lite rosa till sommaren

Med förhoppningen om att det ändå kommer en sommar fick kusinen också lite sommarkläder.

T-shirt i pusseltyg

Tunna muddbyxor i tyg från ett oanvänt påslakan


Alla övriga familjemedlemmar hos kusinen fick varsit förkläde i födelsedagspresent under fjolåret, så nu är samlingen komplett! Tyget med rosa elefanter var så tunt att jag valde att fodra det med enfärgat lakanstyg, samma som jag klippte snedslån från. Sydde raksöm mellan de assymetriska rutorna för att kvilta i hop de båda tyglagren.

Till sist en sommarklänning i en favoritmodell. Jag tror detta är den sjunde klänningen efter samma mönster, i lite olika storlekar, som jag sytt. Nästan helklockad kjol, fodrat liv. Broderad blomma i brunt. Mönster ur Ottobre 2/2002.

onsdag 23 februari 2011

Rosa kusinen


Velourklänning efter mönster från Ottobre

Barnens rosaälskande kusin har fyllt 4 år, och fick ett rosa klädpaket i år igen. Hon är i riktig prinsessålder, men prinsessklänningar är inte så användbara i -20 grader, så det blev lite mera vardagliga och varmare kläder.

Knästrumpor i garnet Rosor från Novita



Joggingdräkt med broderier i en härligt tjock batikfärgad sweatshirttrikå från Eurokangas i Torneå.

måndag 21 februari 2011

Ofta kofta


Tonårsdöttrarna har ofta någon tunn kofta över topp eller linne. Men tanke på kölden nu i vinter kom jag på den strålande idén att jag faktiskt skulle kunna sticka varsin kofta åt dem. Jag slutade sticka tröjor åt dem för många år sen, för de använde aldrig tjocka ylletröjor. Inte yllesockor heller för den delen. På sockfronten har de dock ändrat sig åtminstone en aning, så nu gör jag ett nytt försök även på koftfronten. Fördelen nu är ju också att de inte växer ur kläderna på samma sätt som tidigare. Och jag tycker faktiskt att en yllekofta bör ingå i basgarderoben när man bor i Norrland, även om den kanske inte blir använd så många dagar per vinter.
Alltså bunkrade jag med lite aloevera och jojobaolja-behandlat Nallegarn när vi var i Finland vid årsskiftet. Färgen valde jag, eftersom de inte var med när jag handlade, men mönster har de valt själva. Nu är Ps kofta klar.

Mönstret finns här. Jag älskar Drops gratis mönsterbank, där finns det mesta!
Det här var en riktigt rolig modell att sticka. Den är uppbyggd av ränder med olika strukturmönster av varierande svårighetsgrad. Vissa kan vara lite knepiga tills man kommer underfund med hur det skall se ut. Då ser man om man har stickat fel, men till en början måste man hålla räkning och då är det lätt att tappa bort sig. Vissa ränder, som mosstickning, är å andra sidan väldigt enkelt, så det ger en skön variation.
När jag trodde att jag nästan var klar, bara montering och halskant saknades, visade det sig att 20% av jobbet återstod. Halskanten drog nämligen drygt 100 gram garn, av totalt ca 550 gram! En rejält bred sjalkrage som stickades halva åt gången. När första halvan var stickad såg den inte bra ut. Jag gick in på datorn och tittade närmare på fotot hur slutresultatet skulle se ut, och då fattade jag vad jag gjort fel. Andra halvan såg ut som den skulle, så det var bara att riva upp och göra om. Några knapphål finns inte, utan man använder de hål som bildas av omslagen ytterst i spetsarna på kragkanten.
Nallegarnet skall egentligen stickas på 3-3½ nummer stickor, men jag har använt nr 4. Dels stickar jag normalt ganska fast, och dels ville jag att koftan skulle bli mjuk och inte för stabbig. Det behandlade garnet är verkligen mjukt och inte alls stickigt. Riktigt mjuk och gosig blev koftan!
Nu har jag gett mig i kast med nästa kofta. Återstår att se om det fortfarande är vinter när den blir klar...

lördag 19 februari 2011

Småblommig polo


Kan någon förklara varför det bara finns enfärgade polotröjor? Eller på sin höjd randiga? Nu har jag i alla fall fixat både en rutig och en småblommig åt mig själv. Det kanske blir fler.

måndag 14 februari 2011

Resttröja


När jag sydde trosor av den randiga, ribbade trikån blev jag väldigt förtjust i färgkombinationen med det blåmelerade tyget. Det randiga tyget hade hamnat i spillbitslådan för att det kändes tråkigt, men den blå kantningen lyfte det. Skulle säkert också ha fått ett lyft av rött, för ränderna är röda, blå och svarta på vit botten. Det fanns kvar så att det räckte till fram- och bakstycke på en tröja till G. Ärmarna kom också från en restbit som figurerade i trosproduktionen. Mönster Medom form ett stl 98. Ser stor ut, men jag vet inte om den är det, för den är ännu inte provad.