fredag 28 november 2008

Pyjamasdag...

...har jag inte alls haft i dag. Däremot har jag senaste veckan haft två dagar då jag sytt pyjamasar enligt taktiken ta ett tygstycke ur tyggarderoben och sy pyjamasar tills det är slut.
Till grodtyget blev det tre olika enfärgade blå trikåer till byxorna. Till sköldpaddstyget fanns en grön singeljersy hemma som räckte till alla tre byxorna. Där blev muddtyget den begränsande faktorn, jag skulle helst ha satt mudd i alla byxbenen också.
Det mesta av mina trikåtyger är inköpta i Finland.


onsdag 26 november 2008

Ännu fattas 107...

...innan jag gjort lika många pyramider som de som hittats i Egypten...Mina är betydligt mera snabbgjorda. Å andra sidan lär de inte existera lika länge...
Några necessärer har redan flyttat hemifrån,perfekta som små presenter.

tisdag 25 november 2008

Jultunikor














Så har jag haft en röd dag. Eftersom det blev nästan bara byxor av det svarta prickiga tyget fick det bli överdelar av det röda. Överdelar drar dock mer tyg, särskilt dessa tunikor/klänningar som är ganska vida, så det räckte inte till fler än tre. När jag stod och klippte till kom jag fram till att de behövde få någon uppiggande detalj. Det blev en applicerad stjärna av det svarta tyget, så nu matchar de byxorna om man är tillräckligt djärv för att vara helprickig! Det röda tyget är inte riktigt lika hysteriskt prickigt som det svarta, annars hade det nog blivit för mycket!
Jag har nästan inte sytt några applikationer sedan jag fick min första broderimaskin, och det börjar ju vara ett tag sen, men material fanns hemma och jag är nöjd med resultatet. Första stjärnan sydde jag fast med vanlig bomullssytråd. Sen prövade jag byta till brodertråd, men den täckte inte alls lika bra, så den tredje blev sytråd igen.
När jag nu skulle sy så pass mycket rött, och så många fållar, tänkte jag att det kanske var läge att träna täcksöm på overlocken igen. Det tog ett tag att få till trädningen, och sen envisades det med att bli hoppstygn då och då på vänster nåltråd, så jag var inte nöjd. Fick sy en extra raksöm med vanliga maskinen där det hade hoppat. Nästa gång blir det nog tvillingnål i alla fall...

måndag 24 november 2008

Vantar av långsammare modell


Med tanke på hur snabbt det går att sy vantar så är det ju konstigt att man ens ids sticka...
Dessa som nu tagits i bruk av döttrarna gjorde jag liksom koftorna i väntan på lilla Gs födelse. Efter fyra koftor och en tröja började jag med mindre projekt för att inte riskera att sitta med en halvfärdig kofta utan tid att avsluta den efter förlossningen. Och mycket riktigt, jag har inte stickat mycket efter att hon föddes! Å andra sidan sytt desto mer, allt går i perioder.
Mönstret är ett gammalt traditionellt, från någon bok på biblioteket.

lördag 22 november 2008

Velourord-vilket ord!


Jag är ingen klänningmänniska, så lilla G använder sällan klänningar. Insåg dock förra helgen då vi skulle på födelsedagskalas, att de klänningar hon hittills använt vid dylika tillfällen varken passade i storlek eller säsong!
Alltså fick det bli en ordklänning i en härligt tjock naturvit velour. Sydd efter ett tröjmönster stl 70
som jag förlängde genom att lägga en förklädesklänning mot tyget. Ännu är klänningen inte provad, så jag vet inte hur det är med passformen. Av M har G ärvt midjesparkbyxor i samma vita velour, samt ett par i blå velour, som jag tänkte kunde passa till.

Fortsatte sen med en velourdräkt i stl 80. Lätt utsvängd tröja/tunika och leggings med lite pös. Barn i stl 80 brukar vara Upptäckare!

fredag 21 november 2008

Två meter prickar

Hittade en härlig, prickig trikå på extrapris hos Olssons Tyger i början av veckan. Den fanns i svart, knallgrönt och rött, alla med vita prickar. Först tänkte jag köpa en meter av vardera, men tänkte att dotter P kanske också gör anspråk på tyget. Hon brukar gilla prickar. Alltså köpte jag två meter av vardera. Gav mig först på det svarta tyget. Helt perfekt kvalitet för tights/leggings(vad är skillnaden?), det torde vara en hel del lycra i tyget. Det svarta dessutom lättmatchat till nästan vilken färg som helst. Vips så hade jag sytt 4 par byxor, ett par sparkbyxor och en body, och vips så var tyget slut. Åkte ner på stan för att köpa mer, men då fanns det bara en dryg meter kvar.
Sparkbyxorna och bodyn är i stl 74, de övriga 80,100,110 och 120. Använde diverse olika thightsmönster jag had sedan tidigare, och då inser man att storleken kan variera väldigt mellan olika mönster. Tex var 100 och 110 mönstret i stort sett lika långa innan jag förlängde benen på 110. Stl 120 var däremot åtskilligt både längre och bredare. På några par gjorde jag benen lite utsvängda. Testade också olika sätt att sy resårkanal. Sättet att sy med resårkanal med overlock som jag läst om på någons blogg(trodde det var Gecko, men hittar inte igen tipset nu när jag skulle länka) gick förvisso snabbt, men jag tyckte sömmen verkade börja stå ut(in) med risk för skav, och när den behövde stickas ner så blev sättet sist och slutligen inte så snabbt. Favoritsättet är nog fortfarande tvillingnål med elastisk raksöm.
Bodyn är sydd som jag brukar, med ordentlig hals- och ärmmudd så att det ser mer ut som en tröja. I grenen infodring och knapplist med vanliga hederliga knappar och knapphål. Vore roligt att sy något plagg med mera knappar av detta tyg, det blir så läckert med färgade knappar på svart.
Tyvärr är ju småprickigt lite svårt att få till på bild också, man måste förstora bilden för att alls se hur det ser ut.

tisdag 18 november 2008

Symaskin till Indien? Vinn en tröja!

Idag har jag köpt och packat julklappar. Inte till mina egna barn, utan till barn i Moldavien, Ukraina, Rumänien eller Georgien. Det är äldsta dotterns skola som samlar in julklappar som skall gå via Läkarmissionen till dessa länder. Läkarmissionen fyller 50 år i år, och är en etablerad biståndsorganisation med "90-konto". När jag gick in på Läkarmissionens hemsida för att läsa lite om detta, så hittade jag deras Webaidshop. Kan klart rekommenderas för den som har julklappsbekymmer till sådana som har allt! Man kan tex lämna bidrag till en del av eller en hel symaskin i Indien, och däregenom hjälpa en ung kvinna att försörja sig själv. Eller så kan man köpa en get i afrika, skor åt något barn etc etc. det finns även möjlighet för enskilda att ge julpaket i auktion julklappen, men då får man skynda sig lite.
Tänk om alla sybloggare skulle bidra med en slant till symaskinsinsamlingen! Vi som funderar på om vi behöver en, två eller tre symaskiner för vårt nöjes skull... Här kan en symaskin innebära en väsentlig förbättring i livet! Någon som antar min utmaning?(Symaskinsinsamlingen hittas under Starthjälp kategorin).
Som bonus lottar jag ut valfri ordtröja(välj storlek,ord och färg) bland alla som antar utmaningen och skriver en kommentar här före 13/12. Jag kan naturligtvis inte kolla att ni betalar till Läkarmissionen, men jag litar på att ni är ärliga! Hjälp också gärna till att sprida informationen om Läkarmissionen och symaskinskampanjen på era bloggar!