lördag 11 juni 2011

Sommarklänning

Jag startade i vintras min egen "Ryms det i hyllan-utmaning" för att begränsa mina tygköp. Där ingår att jag inte skall köpa tyger om jag inte har för avsikt att omedelbart inom en snar framtid sy dem till något särskilt, dvs det skall redan från början finnas ett avsett ändamål, så att tyget aldrig behöver någon plats i hyllan. Det har faktiskt gått riktigt bra ända till nu i sommar. Nu funderar jag på om jag skall ta semester från utmaningen, för att inte missa glädjen i spontanköp på loppisar etc. Vi får se-min utmaning= jag bestämmer;)

Nåväl, i början av maj var jag med P på en second hand affär och hittade fina småblommiga gardiner. P fick en något ledande fråga om hon inte trodde att hon absolut behövde en klänning i det tyget? Och se, det trodde hon! Så då fanns det ju ett avsett ändamål!
Modellen fick hon däremot tänka ut själv. En kväll förra veckan kom hon ner i syrummet med en
skiss på hur klänningen skulle se ut:



Överst i röran på mitt skrivbord visade sig ligga Ottobre 2/2008
vars omslagsbild var i stort sett identisk med det P skissat upp! Hon har förstås bläddrat i mina tidningar tidigare, men inte i samband med att hon gjorde skissen. Perfekt! Eftersom jag inte kan detta med mönsterkonstruktion brukar jag försöka hitta ett snarlikt mönster och utifrån det göra anpassningar efter tjejernas ideér. Nu behövdes inte ens några anpassningar!



3 kommentarer:

mulliga m sa...

Jättesnygg klänning! Jag har tittat på den modellen och jag gillar smocksömmarna. Vilken tur att du hade ett ändamål så du kunde köpa tyget till klänningen ;)

Venke sa...

Herlig sommarklädning!

Fangoria sa...

Jättesnygg, så vacker modell (både klänningen och tösen! =))