torsdag 16 juni 2011

Skolavslutningspojke


I går var det stora skolavslutningsdagen här. M har gått ut förskoleklass. Av någon anledning hade jag inte funderat på vad han skulle ha på sig på skolavslutningen förrän dagen innan. Han är inte så noga, och det brukar ju lösa sig. Skjorta och jeans brukar funka för att han skall se lite mer uppklädd ut.
Men när jag frågade honom visade det sig att skjorta var han inte så intresserad av. Och jeans kanske blir för varmt? Velourtröja var hans förslag... Eller T-shirt.
Det slutade med en kompromiss, och att jag fick sy! Ett par långa shorts skulle det bli. Jag plockade fram ett enfärgat mörkblått och ett grått linnetyg , ett begie-grönrandigt bomullstyg och så detta rutiga blå-gröna, och så fick han välja. Han tittade i tre sekunder, pekade på det blågröna och konstaterade att det ville han ha. Det var fint och såg ut som fönster på ett växthus, tyckte han! Mönster ur Ottobre 2/2005. Det mönstret gick bara upp till 110, men en blick på måtten visade att det nog funkar i alla fall. Så bredd 110, förlängd till ungefär 122 på längden, blev alldeles tillräckligt för denne snart 130 cm långa kille.


Fuskficklock bak, riktiga fickor fram

Dragsko med rund resår fram, eftersom den i linningen fastsydda resåren blev för lös. En pärla för att förhindra att snoddstoppen glider av

Jag ville kunna hålla i hop bensluten. Prövade först med resår, men det började se väldigt flickaktigt ut. Det blev tryckknäppen i fållen i stället, med möjlighet att knäppa i två olika lägen.

Utgående från färgerna på byxtyget, som för övrigt haft ett tidigare liv som gardiner någonstans, sydde jag en t-shirt med krage. Mönster ur samma Ottobre som byxorna. Inte alls så krångligt som det ser ut, hela kragen är i ett stycke. En bra kompromiss! Ser ut som en skjorta, men har inga knappar och är mjuk och töjbar. De blå tygen är pikétyg, det gröna muddväv. Allt ur den egna tyghyllan. Färgerna andas sommar och hav, tycker jag. Kläderna överlevde både skolavslutning, pizza, jordgubbar och glass samt middag innann storasysters skolavslutning, och var då fortfarande fräscha. Inte illa för en 6-åring!

2 kommentarer:

mulliga m sa...

Jättesnygga kläder! Det är roligt när barnen vet vad de vill ha.

krajamaria sa...

Otroligt fin sömnad! Gillar att kika in här i din blogg just för kvaliteten av din sömnad. Och jag är imponerad av allt du syr och stickar, du verkar inte banga för mycket du heller! :) Gillar också att du syr till många olika åldrar, många olika stilar, du inspirerar! Tack! :)