onsdag 29 juni 2011

Kalsongfrossa!


Eftersom det är så roligt att sy trosor till lilla G tänkte jag att jag måste ju ändå testa att sy kalsonger till M. Ett kalsongmönster klippte jag förvisso ut redan förra sommaren, och använde till ett par badbyxor och ett par "batman-kalsonger". Det gav dock ingen känsla av att vara roligt att sy...
I Ottobre 6/2010 hittade jag en annan variant, och testsyddes i paret ovan. De har en grendel "på tvären" som är vändsydd. Kändes som att det blev mycket tyg på fel ställe. Plockade fram fjolårsmönstret, som är ur Ottobre 4/2004.


Det består av bendel , en främre och en bakre grendel. I ursprungsmönstret skulle sömmarna vändas utåt och sys ner med dekorremsor. Jag klippte i stället främre grendelen dubbel och vändsydde fast benstyckena i den. Det går enkelt, man tänker bara som när man vändsyr grendelen på dam/flicktrosor. De dubbla tyglagrena fram gör också att kalsongen känns mera rejäl. Sen syr jag fast den bakre grendelen som vanligt med sömmen inåt och sist syr jag igen i grenen, från benslut till benslut. I mönstret skulle det dessutom vara en muddkant i benen, men det hoppade jag över och fållade bara med tvillingnål. Resårkanal i midjan.
Och vips fanns där ett par snygga kalsonger och det var jättekul att sy dem! Vilket resulterade i att M plötsligt fick 6 par kalsonger i födelsedagspresent också, det gick liksom inte att hejda sig... Jag såg kalsongpotential i väldigt många trikåbitar i spillbitslådan! Till bendelen behövs det ju en hyfsat stor-för dessa sammanhang- tygbit, ca 25 x30 cm x2 (stl 122), men grendelarna är smala remsor-typiskt sånt format som blir över mellan ärmar eller ben när man syr annat.


Dessa är i bambu. Jag gick också över till att använda täcksöm(på min vanliga symaskin) i stället för tvillingnål av ren lathet. Tvillingsöm i fållar där det töjs mycket har en tendens att börja gå upp med tiden.
Sex par skrev jag, men detta är bara fyra. Ett par fanns med i ett tidigare inlägg, och ett par, ser jag nu, är ofotade. Ett riskfyllt projekt förstås, att plötsligt sy flera par i present utan att han provat eller använt något av dem. Jämförde dock med andra kalsonger och tänkte att så tokigt kan det inte bli. Och det blev det inte heller, de verkar passa bra.
Kalsongfrossa anspelar också på en av Gs favoritböcker just nu:" Vad sa pappa Åberg?" Där är det också kalsongfrossa, på ett annat sätt...

2 kommentarer:

mulliga m sa...

Härliga kalsonger! Det är roligt med kalsongfrossa. Det blir rena giftet när man börjar serieproducera kalsonger och trosor och man har svårt att sluta.

Myssel sa...

Perfekt för småbitar som inte kan bli något annat vettigt. Jag har det där mönstret men har inte fått tummen ur och sytt några än.